با توجه به اسمش مشخص است که این فرایند یعنی پرداخت امن باعث ایجاد شدن فضایی امن در محیط اینترنت می شود و با ایجاد اعتماد زمینه ایی رو برای داد و ستد کالا و یا هر خرید و فروش ایجاد می کند دغدغه اکثر ما همیشه در این زمینه بوده که آیا زمان خرید ابتدا باید پول را واریز کنیم و یا ابتدا باید جنس رو دریافت و سپس پرداخت کنیم.

بیایید  به این شکل نیز به مسئله نگاه کنیم که با توجه به جایگاه ما در انجام یک معامله امنیت خاطر ما نیز متغیر است یعنی چی؟

یعنی اینکه اگر ما فروشنده باشیم ابتدا ترجیح میدهیم مبلغ رو دریافت کنیم سپس کالا و یا جنس را ارسال کنیم

و یا اگر در مقام خریدار باشیم ابتدا ترجیح میدهیم کالا و یا مرسوله رو دریافت کنیم و بعد مبلغ آن را پرداخت کنیم.

سوالاتی پیش می اید که آیا حق با شخص خریدار است؟ یا حق با شخص فروشنده است؟

این ما بین خریدار باید به فروشنده اعتماد کند و یا فروشنده باید به خریدار اعتماد کند؟

این سری سوالات در خرید و فروش های اینترنتی همیشه بوده و باعث ایجاد مشکل و دردسر هم برای خریداران و هم فروشندگان شده حال سوالی که پیش می آید این است که با توجه به این مشکلات و اینکه حجم بسیار قابل توجهی از معاملات در بستر اینترنت می باشد ما باید بیخیال خرید و فروش شویم؟

ما در جواب این سوال و باستی بگوییم سامانه هایی وجود دارد که با ایجاد یک سامانه درگاه پرداخت امن و ایمن خرید و فروش آنلاین را برای هم خریدار و هم فروشنده فراهم نموده است که این سامانه ها خود دارای مجوز فعالیت در این حوزه  هستند که هدفشان ایجاد اطمنیان خاطر در داد و ستد های اینترنتی می باشد.

بطور مثال بیایید مروری بر نحوه عملکرد این سامانه ها بپردازیم

شخص خریدار کالایی را انتخاب کرده حالا این مسئله نو بودن و یا دست دوم بودن کالا در سامانه امن سندباد مهم نیست زیرا از هر دو پشتیبانی میکند ولی درگاه های دیگر ممکن است فقط از کالا های نو در بستر پرداخت امن پشتیبانی کنند

در اینجا خریدار با فروشنده بر سر قیمت توافق کرده اند و خریدار به فروشنده پیشنهاد می دهد که از درگاه پرداخت امن پرداخت خواهد کرد حال در این سامانه فروشنده درخواست خود را ثبت می کند و شرایط فروش را ذکر می کند.

حال خریدار این درخواست و شرایط را مشاهده می کند و پس از تایید هزینه مرسوله خود را از طریق پرداخت امن تصفیه می کند این مبلغ در حساب سامانه می ماند تا زمانی که کالا به دست خریدار برسد و او این موضوع را تایید می کند پس از تایید مبلغ به حساب فروشنده واریز می شود.

در شرکت سندباد علاوه بر اینکه این سامانه پرداخت امن ایجاد شده سندباد پیک نیز این کالا را از فروشنده گرفته و به خریدار تحویل می دهد

شما می توانید با خیال اسوده هم پرداخت امن انجام دهید و هم از این بابت اسوده باشید که مرسوله شما در زمان مناسب به دستتان می رسد این خدمات باعث سهولت هم برای خریداران است هم و فروشندگان از این جهت که فروشنده دغدغه ارسال ندارد و خریدار نیز می تواند مطمئن شود که مغایرتی در کالای خریداری شده نمی باشد.

حال میتوان یک مقایسه میان پرداخت امن و پرداخت انلاین و یا پرداخت در محل  انجام داد

مثلا در پرداخت های آنلاین و پرداخت در محل ممکن است به مشکلاتی بر بخوریم بطور مثال

زمانی که پرداخت در محل باشد عمده دردسری که ممکن است رخ دهد برای فروشنده است بدین شکل که او کالا را فرستاده اما هیچ مبلغی را دریافت نکرده و ممکن است خریدار به هر دلیلی از تحویل گرفتن کالا منصرف شود و در این صورت مسلما او پرداختی نخواهد داشت و در اینجا فروشنده متضرر می شود از این سو که فروشنده برای تهیه کالا هزینه کرده و آن را ارسال کرده و یا این مرسوله را برای این شخص تولید کرده بوده است.

در این جا به این نکته بر می خوریم که اگر این عمل خرید از طریق پرداخت امن می بود خریدار شرایط کالا و ارسال را می دانست و کل هزینه را از طریق پرداخت امن انجام میداد.

حال اگر پرداخت انلاین و عادی باشد در این باره بیشتر مشکلات حول خریداران است به این شکل که خریدار هزینه را پرداخت می کند اما از سویی کالایی دریافت نمی کند و یا همان کالایی که سفارش داده رو دریافت نمی کند و یا حتی دیر تر از موعد بدستش می رسد و از این دست مشکلات.

درواقع استفاده از درگاه امن پرداخت باعث می شود که خریدار بداند تمامی شرایط فروش بدرستی انجام می شود و کالا بدون مغایرت بدستش می رسد و می داند این مبلغ در سامانه امن است و چنانچه فروشنده به تعهدات خود عمل نکند پول به حسابش باز خواهد گشت

پرداخت امن هوای هر دو سمت خریدار و فروشنده را  دارد.

سوال بعدی این است که پرداخت امن در کجا به کارمان می اید؟

پاسخ به این سوال این است که در همه جا به کارمان می آید و یک سوپاپ اطمینان است اما مواردی هست که حتما باید در ان ها از پرداخت امن  استفاده کنیم.

خرید و فروش هایی که از راه دور می باشد

داد و ستد هایی که مربوط به کالا های دست دوم است

خرید و فروش هایی که در شبکه های اجتماعی انجام می شود

و همچنین کسب کار هایی که خانگی می باشد