مقدمه

سندباد با ایجاد بستری مناسب برای فروشندگان و خریداران محترم کالاهای منقول و  غیر منقول، و نیز با راه اندازی یک سیستم لجستیک گسترده برای حمل کالا در پهنه ی جهان توانسته است که در رونق اقتصادی و صنعتی و رفاه حال بیشتر بشریّت گامی کوچک بردارد.

این سند که آن را مطالعه می کنید، یک قرارداد قانونی است و همواره بین سندباد و کاربرانش اعم از خریدار یا فروشنده به آن استناد می شود.

هرچند که سندباد سعی دارد که به سادگی، تغییری در مواد و مفاد این قرارداد ایجاد نکند و همواره آن را ثابت نگه دارد، ولی با توجه به تجارب جدید و نیز تغییرات جهان نوین، گاهی بازنگری و بازبینی این سند، ضرورت می یابد. از این رو از خریداران و فروشندگان محترم تقاضا دارد که هر بار پیش از استفاده از بستر سندباد در معاملاتشان، همواره این سند را مطالعه کنند و از مفاد و محتویات آن آگاهی کامل یابند.

ما چنین فرض می کنیم که هر کس از سندباد در معاملاتش استفاده می کند، همیشه و همواره این سند را بازنگری کرده و مفاد آن را خوانده و پذیرفته است و نمی تواند به خلاف آن استدلال کند.

اصطلاحات قرارداد

  • سندباد: شرکت آوید پی فردا قشم ثبت شده تحت شماره 6796 در ثبت شرکت ها و مؤسّسات غیر تجاری قشم و دارای شناسه ملی 14009487828 است که با نام تجاری سند باد در حوزه خدمات بازرگانی و دریافت و پرداخت فعّال است.
  • خدمات: مراد خدماتی است که سندباد در امور مشتری یابی، ارسال کالا، تحویل کالا، دریافت و پرداخت پول برای فروشنده و خریدار انجام می دهد.
  • فروشنده: مراد، تولید کننده یا تأمین کننده یا بازرگان یا دارنده ی کالایی است که قصد دارد کالایش را از طریق سند باد در قالب هر نوع عقدی یا به رایگان به دست دیگری برساند.
  • خریدار:  منظور از خریدار، خریدار کالای موضوع معامله ای است که در بستر سندباد انجام می شود و قرار است که طبق ضوابط و مقررات جاریه،قیمت مربوط به کالا را پرداخت نماید و سپس  این کالا توسط سندباد به دست ایشان برسد.
  • سفیر: مراد، حمل کننده ای است که از سوی سندباد فرستاده می شود که کالا را از فروشنده گرفته و به مقصد معیّنی که خریدار یا گیرنده ی کالاست برساند.
  • قرارداد: منظور همین سند حاضر است که فیمابین سندباد و فروشنده و خریدار تنظیم شده است و برای طرفین، لازم الأجرا است.
  • دوره ی تست: منظور، روزهایی است که فروشنده برای ایجاد انگیزه و جذابیت خرید، برای خریدار، حق رجوع کالا قائل شده است. یعنی خریدار می تواند بر طبق قوانین حاکم بر تجارت الکترونیک ، کالا را مرجوع سازد و وجه پرداختی را باز ستاند.
  • قوانین و مقررات: منظور از قوانین و مقرّرات تمامی مصوّبات و نظامات لازم الأجرا در کشور ایران و نیز این قرارداد است.

ایجاب و قبول، تاریخ، محلّ و مدّت قرارداد

سندباد با ارائه ی این سند طبق ماده 10 قانون مدنی به فروشنده و خریدار ایجاب نمود و فروشنده و خریدار با تیک زدن موافقت خود با این قرارداد، آن را قبول نمودند و قصد طرفین به طور کامل و روشن، در انعقاد قرارداد، استقرار یافت و این سند، به عنوان یک قرارداد قانونی و معتبر و لازم الأجرا تأیید شده است.

در صورتی که خریدار یا فروشنده به سن قانونی معاملاتی طبق قوانین ایران نرسیده باشند، حق ندارند که از این بستر برای معاملات خود استفاده کنند.

افرادی که طبق قوانین جاریه، ممنوع المعامله هستند، حق استفاده از بستر سندباد در معاملات خود ندارند در غیر این صورت، سندباد از خود اعلام سلب مسؤولیت می نماید.

سندباد این قرارداد را در شهر تهران، به فروشنده و خریدار ارائه نمود و ایشان نیز آن را قبول کردند و بنابراین طرفین قبول دارند که محل انعقاد قرارداد شهر تهران است.

تاریخ ثبت نام موفّق فروشنده یا خریدار در سندباد و تیک زدن موافقت، تاریخ قرارداد محسوب است.

این قرارداد برای تمام مدّتی که فروشنده یا خریدار به هر دلیلی با سندباد ارتباط دارد به طور نامحدود، معتبر است و طرفین در ارتباط با امورشان می توانند به آن استناد نمایند.

روال انجام کار

فروشنده، خریدارش را می یابد و پس از انجام مذاکرات و مقدمات معامله، اکنون زمان آن رسیده است که فروشنده فاکتور دیجیتالی سندباد صادر نماید و شماره همراه خریدار را به سندباد اعلام کند.

سندباد فاکتور را به شماره ی همراهی که فروشنده معرفی نموده است إخبار می کند. خریدار پس از نصب اپلیکیشن سندباد، فاکتور را مشاهده و شرایط فاکتور را پذیرفته و سپس پرداخت می کند.

فروشنده از پرداخت وجه خریدار مطلع می شود و درخواست پیک جهت ارسال محموله می نماید.

سفیر مناسب توسط سندباد انتخاب و به نشانی فروشنده اعزام می شود.

سفیر، محموله را به نشانی مقصد مندرج در فاکتور می برد.

خریدار حق دارد که بسته یا جعبه را باز کند و آن را بازدید نماید.

در صورتی که کالا را مناسب و مطابق با کالای انتخابی دید از طریق اسکن کد کیوآر که توسط سفیر به او ارائه می شود، دریافت کالا را اعلام می نماید. این اعلام قطعی و غیر قابل انکار است.

اگر کالای موضوع معامله، مال غیر منقول باشد کد کیوآر مربوطه بر روی برگه ای که به همراه دسته کلید ملک است، به آداب فوق، تحویل خریدار می گردد.

اگر خریدار کالا را قبول نکرد، سفیر باید کالا را مجدداً به شکل مناسبی بسته بندی نماید و آن را به نشانی فروشنده باز گرداند.

در صورت استرداد کالا، فروشنده باید هزینه ی ارسال و دریافت محموله را پرداخت و کالای خود را باز ستاند. در صورتیکه فروشنده از پرداخت هزینه ی ارسال و دریافت محموله خودداری کند، سفیر محموله را به دفتر سندباد تحویل خواهد داد.

در صورتی که در فاکتور هزینه ی حمل بر عهده ی خریدار باشد خریدار موظف است که قبل از رسیدن کالا به مقصد، کیف پول خود را به میزان حداقل هزینه ی حمل، شارژ نماید. تحویل کالا پیش از دریافت هزینه ی حمل از خریدار، ممنوع است.

دوره ی تست

فروشنده می تواند به عنوان بخشی از بازاریابی و ایجاد انگیزه در مشتریانش، برای برخی کالاهای خود دوره ی تست تعریف کند. به این معنا که خریدار حق دارد که در صورت عدم رضایت، به هر دلیلی این کالا را به فروشنده مرجوع و مسترد نماید. خریدار مکلف نیست که برای استرداد کالا، دلیلی ارائه کند.

خریدار وجه کالا را پرداخت می کند و با اسکن تأیید کد کیوآر، کالا را تحویل گرفته هرچند که کالا دارای دوره ی تست باشد اما فروشنده می داند که در دوره ی تست، وجه کالا به حساب ایشان منتقل نمی شود بلکه تا پایان دوره ی تست قیمت کالا، نزد سندباد به امانت باقی می ماند.

در صورتی که خریدار، از کالا استفاده نمود و آن را مرجوع نکرد، و دوره ی تست نیز منقضی شد، ظرف بیست و چهار ساعت کاری قیمت کالا، به کیف پول فروشنده منتقل خواهد شد.

شیوه ی پرداخت

فروشنده در زمان ثبت نام، یک حساب بانکی غیر مسدود و فعّال و متعلق به خود ثبت نام کننده به سندباد معرفی می کند. این حساب متصل به کیف پول فروشنده است.

پرداخت وجه تنها از طریق واریزی به حسابی که بانک مرکزی به سندباد تعلق داده است، امکانپذیر است.

پس از گذراندن دوره ی آزمایشی و عدم استرداد کالا از خریدار به فروشنده، ظرف بیست وچهار ساعت کاری این وجه به کیف پول فروشنده منتقل می گردد.

فروشنده در هر زمانی از شبانه روز حق دارد که دستور انتقال محتوای کیف پول خود را به حساب تعریف شده ی خود صادر نماید و این دستور طبق مقررات سیستم پایا به حساب مربوطه منتقل خواهد شد.

سندباد مکلف است که برای فروشنده در حساب کاربریش، کیف پول تعریف نماید و وجوه ناشی از معاملات در اولین فرصت ممکن به این کیف، منتقل شود.

سندباد مکلف است که کیف پول کاربران را به حساب بانکی اعلامی ایشان به گونه ای متصل نماید که در هر ساعت از شبانه روز امکان صدور دستور جابجایی و انتقال از کیف پول به حساب بانکی برای کابران وجود داشته باشد.

خسارت و جبران خسارت

فروشنده باید محموله را به درستی، بسته بندی نماید و تحویل سفیر دهد. وقوع هر گونه خسارت ناشی از ضعف بسته بندی بر عهده ی فروشنده است.

سندباد باید در بستری مناسب و سالم کالای مورد معامله را توسط سفیران سیستم لجستیک خود از نشانی فروشنده به نشانی خریدار منتقل نماید.

در صورتی که خسارتی ناشی از حمل کالا تا مقصد رخ دهد، خریدار حق دارد که کالا را تحویل نگیرد. در این مورد فروشنده بلافاصله به سندباد اعلام خسارت وارده می نماید و مستندات خود را از قبیل عکس یا فیلم، به سندباد منعکس می کند.

سندباد مکلف است با تعیین میزان خسارت، وجه آن را به فروشنده پرداخت نماید در صورتی که تعیین میزان خسارت نامشخص یا نیازمند کسب نظر متخصص باشد با تعیین کارشناس رسمی دادگستری، تعیین مبلغ شده و سندباد ملکف به پرداخت آن است.

هزینه ی کارشناسی که توسط فروشنده پرداخت شده است نیز به خسارات وارده  افزدوده خواهد شد و سندباد مکلف به پرداخت آن است.

مالکیت فکری

وبسایت، اپلیکیشن ها، خدمات و تمامی محصولات مرتبط با این شرکت موضوع کپی رایت هستند. مطالب و موضوعات مندرج در وبسایت و نرم افزاراهای مرتبط از جمله نوشته ها، مدیاها،  تحت قوانین ایران و معاهدات بین المللی مشمول حمایت های مربوط به کپی رایت خواهد بود.

هرگونه کپی برداری، الگو برداری، استفاده ی مستقیم و غیر مستقیم به گونه ای که تمامیّت مالکیت فکری مطالب و ایده ها را مخدوش نماید ممنوع است.

لوگو و نام سند باد، نام تجاری، نام و آدرس سایت، علامت تجاری، طرح صنعتی، ثبت اختراع برای سند باد محفوظ است و حق استفاده از نام کسب و کار، نام تجاری، طرح صنعتی، علامت تجاری برای دیگران به هر عنوانی چه کلی یا جزئی ممنوع و تحت پیگرد قانونی خواهد بود.

بدون اجازه کتبی سندباد، دیگران مجاز به انجام موارد زیر نیستید: پخش، انتشار مجدد، آپلود کردن، انتقال، ارسال، توزیع، نمایش یا پخش در عموم.

این ممنوعیت به مواد موجود در وبسایت که آزادانه برای استفاده مجدد در دسترس یا در حوزه عمومی هستند را در بر نمی گیرد.

معاملات و کالای مجاز

انجام هرگونه معامله ی ممنوع و غیر قانونی در بستر سندباد ممنوع است و هیچ کس نمی تواند از خدمات سندباد برای انجام معاملات ممنوع استفاده کند.

منظور از معاملات ممنوع، هر گونه معامله ای است که طبق قوانین و مقررات جاریه کشور ایران، ممنوع اعلام شده یا خواهد شد.

نقل و انتقال کالاهای غیر مجاز و قاچاق در بستر سندباد ممنوع است.

سندباد از مفاد و محتوای محموله ها بازدید نمی نماید و تنها به اظهار فروشنده اکتفا می کند از این رو فروشنده قبول دارد که مسؤولیت مفاد و محتوای محموله ها را از حیث ممنوعه نبودن آنها تضمین کند.

چنانچه در اثنای حمل و نقل، کاشف به عمل آید که کالا ممنوعه بوده است، فروشنده این حق را به سفیر سندباد می دهد که کالا را بلافاصله و بی درنگ به دفتر سندباد جهت هرگونه اقدام قانونی و اعلام به مراجع قضایی منتقل نماید.

تعهدات سندباد در رازداری و حفظ اطلاعات

اطلاعات شخصی فروشنده و خریدار هنگام ثبت نام یا در طی استفاده از خدمات، نزد سندباد امانت است و سندباد باید نهایت امانت و رازداری را در این خصوص به عمل آورد.

فروشنده و خریدار قبول و اعلام می نمایند که اطلاعات ثبت نامی و اعلامی ایشان، صحیح و طبق اسناد سجلّی بوده و سندباد مسؤولیتی در راستی آزمایی و بازبینی یا مطابقت با سامانه ی ثبت احوال کشور ندارد.

سندباد مکلف است هیچ گونه اطلاعات فردی و نیز مخاطبان فروشنده یا مقاصدی که به آنها محموله ای از سوی فروشنده ارسال شده است یا به خریدار تحویل گردیده است، به هیچ کس ارائه ننماید مگر به دستور قضایی.

ایمنی، وزن و حجم کالا

سندباد در جابجایی کالا از وسائل نقلیه ی متعارف یا از پست استفاده می کند.

وسایل نقلیه ی متعارف شامل کامیون، کامیونت، وانت، سواری و موتورسیکلت است.

میزان و حجم بار وسایط نقلیه طبق آیین نامه ی مربوط به راهنمایی و رانندگی خواهد بود و فروشنده یا خریدار نمی تواند انتظار داشته باشد که خارج از استانداردها و آیین نامه های جاریه تقاضای بهره برداری داشته باشد.

با توجه به اینکه سندباد از مفاد و محتوای محموله های ارسالی اطلاعی ندارد فروشنده متعهد و ملزم است که استانداردهای لازم جهت ایمنی را از هر حیث رعایت کند و از ارسال محموله های اشتعالزا یا خطرناک یا غیر معمول که حمل و نقل آنها سازوکار مخصوصی دارد یا خلاف بهداشت و امنیت دیگران باشد، خودداری نماید. سندباد در این گونه موارد از خود سلب مسؤولیت نمود.

سلب و محدودیت مسؤولیت

سندباد در خصوص موارد ذیل از خودش سلب مسؤولیت می کند:

سیاست قیمت گذاری کالا با فروشنده است و خریدار نیز با خریدش، قیمت اعلامی را تحلیل کرده و خریداری نموده است بنابراین سندباد هیچ مسؤولتی در این راستا ندارد.

سندباد هیچ مسؤولیتی در اعتبارسنجی مشتریان ندارد.

مشروع و قانونی بودن محتوای محموله ها

مشروع و قانونی بودن معاملات بین فروشنده و خریدار

محجور یا ممنوع المعامله بودن یا نبودن طرفین.

خطرناک یا اشتعالزا بودن محموله ها.

سندباد مسؤولیت خود را محدود به موارد ذیل می داند:

ایجاد بستری مناسب برای فروشنده و خریدار که بتوانند به سادگی خرید و فروش کنند.

تعیین و تخصیص متصدی حمل مناسب جهت جابجایی کالای موضوع معامله.

نظارت بر پرداخت قیمت کالا توسط خریدار به سیستم مالی تعریف شده و رساندن آن به حساب فروشنده.

ایمنی و تضمین دریافت قیمت معاملات به فروشنده در صورت وقوع معامله ی صحیح و رسیدن کالا به خریدار.

ختم قرارداد

مادام که فروشنده از بستر سندباد استفاده می کند، این قرارداد پابرجا و معتبر و قابل استناد است.

فروشنده می تواند با اعلام کتبی به سندباد از طریق ایمیل info@sandbad.io قطع رابطه ی قراردادی خود را اعلام نماید. مادام که چنین اعلامی از سوی فروشنده ارسال نشده باشد، رابطه ی قراردادی فیمابین معتبر و قابل استناد است.

چنانچه فروشنده علیرغم ارسال ایمیل، همجنان از خدمات بستر سندباد استفاده کند چنین تلقی می شود که مجددا قرارداد را پذیرفته و به آن پایبند است.

در صورت نقض قوانین و مقررات سندباد از سوی فروشنده،سندباد حق دارد که به این قرارداد خاتمه دهد و حساب فروشنده را مسدود و مسترد نماید.

اختلافات و حل و فصل آنها

در صورت بروز هرگونه اختلاف فیمابین فروشنده و خریدار در خصوص این قرارداد، نخست از طریق دفتر حقوقی سندباد، با مذاکرات دوستانه حل و فصل می شود و دفتر حقوقی بین دو طرف فصل خصومت می نماید.

در صورتیکه اختلافات فیمابین، از طریق مذاکرات دوستانه خاتمه نیافت، موضوع از طریق داوری رسیدگی می شود.

طرفین قبول دارند که اختلافات را از طریق تیم داوری حل و فصل نمایند.

تیم داوری متشکل از یک نفر از سوی خریدار و یک نفر از سوی فروشنده و یک نفر از سوی سند باد تشکیل می گردد.این تیم با اکثریت آراء هر تصمیمی بگیرند به عنوان رأی داوری خواهد بود.

رأی تیم داوری، قطعی و غیر قابل اعتراض و لازم الأجرا است.

داور اعلامی از سوی سند باد وظیفه ی ابلاغ رأی داوری را به عهده دارد. تعیین شیوه ی ابلاغ رأی با این داور خواهد بود.

هزینه ی داوری بر عهده ی طرف خاطی خواهد بود.

بازبینی و بازنگری

با توجه به تغییر شرایط و نیز با توجه به تجارب و نیازهای جدید، سندباد این حق را برای خود قائل است که در این قرارداد بازبینی و بازنگری داشته باشد.

در هر زمان که این قرارداد، ویرایش جدیدی داشته باشد سندبادمکلف است که آن را در سایت رسمی خود درج و ورژن و تاریخ آن را اعلام کند.

در هر بار که خریدار یا فروشنده از بستر سندباد در انجام معاملاتشان استفاده می کنند، صراحتا اعلام کرده اند که تمام عبارات و مفاد قرارداد را خوانده و فهم کرده اند.

خریدار و فروشنده، هرگونه حق استناد به این نکته را که از مفاد و محتوای این قرارداد غافل یا بی خبر بوده اند از خود سلب و ساقط نمودند.